Tuesday 15 January 2013

Talam Sagu Kelapa

Assalamualaikum...

Entry pertama bagi tahun baru 2013....Dah 2 minggu berlalu...ye...baru nak mengupdate blog nie...almaklumla...sibuk mengurus dan menyesuaikan kembali masa... pabila bebudak nie bersekolah semula...

Hari ni nak cerita sikit pasal Talam Sagu kelapa yang telah berjaya menambat hati aku nie....hampir2 sama ngan talam makcik den...alhamdulilah..memang sedap...bebudak nie pun suka...tapi tang sagu tu bebudak kurang sikit...

Talam niekan...aku memandai je ...letak nama dia ...Talam Sagu Kelapa...sebab sagu dia bercampur ngan kelapa...tapi sebenarnya dia sama ngan Talam Tokyo tu...cuma nie versi tiada letak soo hoon...


Resepi diperolehi dari Myresepi (tak silap sayala kan)...apalagi kengkawan jom cuba...

Resepi: Talam Sagu Kelapa
Sumber: Myresepi

Loyang 8" x 8"

Lapis Bawah

1 cwn sagu biji
1 peket kecil sohoon - rendam(jika suka) - saya x letak
1/2 cwn kelapa parut putih - next time saya lebihkan jadi 1 cwn baru terasa kelapa tu
1/2 cwn santan cair
secubit garam - next time saya akan lebihkan...sbb saya suka rasa yg lemak masin

Lapis Atas

4 biji telur - kurang kan pun tak pe
1 cwn gula pasir - next time kurangkan 3/4cwn sbb mcm manis sikit
2 1/4 cwn santan
6sb tepung gandum
2sb tepung kastard
sedikit pewarna

Cara lapis bawah:
1. Sapu loyang dengan minyak.
2. Rendam sagu anggaran 30 minit dan tus. Campur semua bahan lapis bawah dan kukus 10 min.
3. Bila dah masak, tekan dengan sudu.

Cara lapis atas:
1. Campur semua bahan dan blend.
2. Letak pewarna dan saya masak seketika hingga naik wap aje..
3. Lepas tu, tuang dalam loyang yang ada sagu tadi.
4. Kukus selama 20 minit.




1 comment:

anymz said...

hehe...kira talam tokyo gaklah tu leen...tak kisahlah janji hado...kikiki

buat apa skang ni leen?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...