Wednesday 21 December 2011

Roti Jala Versi Baru


Taraaa...cantik tak?..ha..nie la roti jala versi baru..aku gelarkannyela..hari tu ..akak mms gmbr roti jalanya terus tergoda ...dan tanya dia mcm mana dpt buat cam tu..rupanya dia guna botol mayonis..maka aku orderle satu..bila dah dapat ha..tak lama terus aku dok mencuba menggunakanya..dan inila hasilnya..


Bila kita hidang lain dari yang lain nie..anak2 terus je ngap...termasukla si ayahnya..masak satu keping je..terus cekup..nie pun ku tahan2 utk sesi snap gmbr..he..he..pki camera hp je..rasa roti nie pun lembut...dgn syarat kita jgn lama sangat masak atas kuali...Roti jala nie aku hidangkan brsama sambal tumis ikan bilis goreng...memang terangkat..apa lagi di tunggu..cubala...


Bila dah habis snap je..niela hasilnya...


Habis licin di makan...suka tgk...cik abang pula dok ingin mencuba...ha..ha

Percubaan pertamanya tak sempat nak snap..tapi memang kelako..rupanya..main picit je..tak tgk lubang tu hala mana..jadi tak rupa jalala..dibawah nie..hasil tunjuk ajar ..berjaya..he..he..


Untuk sesiapa yang ingin membuat roti jala nie..boleh la beli botol mayonis nie..kat mana nak dptkanya? di kedai Daiso... bolehla tengok blog akak saya..dia kata tempat lain takde..tak taula..tapi aku tak sempat lagi nak 'survey' tmpt lain... Ini dia resepi roti jala ..yang simple dan cukup mudah...( resepi nie ambil dari blog Kak Azlita Masam Manis)..

ROTI JALA

Sumber: Ummi,
Kak Nor Secubit Garam

2 cawan tepung gandum
2 cawan air
1 bj telur
1 sudu kecik garam halus
beberapa titik pewarna kuning

Sedikit minyak ( saya tambah)

Cara:
Masukkan semua bahan ke dalam blender dan blend hingga semua sabati.
Perapkan selama 1/2 jam .
Panaskan kuali dgn api sederhana.
Sediakan kuali leper non-stick dan masukkan kedalam acuan roti jala.
Corakkan adunan atas kuali.
Biarkan hingga roti jala tu masak.
Angkat dan gulung/lipat ikut citarasa masing2.
Cicah bersama kuah kari atau sambal tumis..pasti terangkat..Selamat Mencuba...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...